Ons werkgeheugen - ook wel bekend als ons korte termijn geheugen – slaat op en beheert verschillende impressies en gedachten, zoals woorden en cijfers, voor een korte termijn, zodat ons brein dat kan verwerken en kan integreren in meer complexe gedachteprocessen. Het werkgeheugen stelt kinderen in staat om gedurende korte tijd gewaarwordingen, informatie en indrukken vast te leggen terwijl ze een taak oplossen.Kinderen met een goed werkgeheugen kunnen informatie verwerken en vergelijken met de kennis die ze al hebben. Het is daarom essentieel om het werkgeheugen te oefenen en te stimuleren, omdat het ervoor zorgt dat we in staat zijn om meerdere berichten te ontvangen en dus bekwaam te worden in het leren en oplossen van de taken die ons worden voorgelegd.
Het werkgeheugen stelt de hersenen van kinderen in staat om tegelijkertijd toegang te krijgen tot verschillende soorten informatie. Het stelt een kind bijvoorbeeld in staat om een woord te associëren met zijn/haar mentale beeld van een specifiek object.
Informatie onthouden
Ons werkgeheugen kan grote, maar niet grenzeloze hoeveelheden informatie opnemen. Van tijd tot tijd merken we allemaal dat bepaalde informatie ons ontglipt. Kinderen merken vaak dat ze de instructies van volwassenen vergeten, vooral wanneer ze actief betrokken zijn bij verschillende dingen tegelijk.
Als een kind moeite heeft met het onthouden van informatie, kan dit een teken zijn dat het werkgeheugen van het kind wat slechter is. Sommige kinderen merken echter dat ze gemakkelijker worden afgeleid dan andere, een factor die ook van belang kan zijn.
Werkgeheugen verbeteren
Het is mogelijk om het werkgeheugen te verbeteren. Een goede manier om dit te bereiken is om motorische activiteit te verbinden met spel. De Floor Surfer is hierbij goed in te zetten. Naast het versterken van de buikspieren, kan het ook worden gebruikt als hulpmiddel om het werkgeheugen mee te trainen. De Floor Surfer leert kinderen om een verbale instructie vast te houden tijdens het uitvoeren van een motorische activiteit.
----------------------------------------------------------
Case instructies begrijpen
Motorische activiteit verbinden met spel
Werkgeheugen van kinderen verbeteren
Een ervaren leerkracht nam contact op en vroeg om hulp. Ze merkte dat haar groep kinderen het af en toe moeilijk vond om instructies voor nieuwe spelletjes te begrijpen. In plaats van zich aan de regels te houden, renden de kinderen vaak gewoon rond als de spelletjes begonnen. De leerkracht eindigde haar uitleg van de spelregels altijd met een retorische vraag, om er zeker van te zijn dat de kinderen de regels begrepen hadden. De kinderen leken echter vaak te dagdromen en als het hun beurt was om iets te zeggen, waren ze steevast vergeten wat ze wilden zeggen.
Op basis van de observaties van de leerkracht hebben we besloten ons te concentreren op het werkgeheugen. De Floor Surfer werd ingezet om het werkgeheugen mee te trainen. De leerkracht geeft het kind een stukje informatie dat hij/zij moet onthouden, tijdens het uitvoeren van een taak op de Floor Surfer. De training is dan een combinatie van spel, beweging en lichaamsbeheersing met werkgeheugenstimulatie.
De activiteit – spelregels
De kinderen vormen teams en stellen zich op. Ze moeten van A (startpunt) naar B (een muur met foto's) en dan terug naar A op de Floor Surfer. Elk team krijgt een Floor Surfer toegewezen. De kinderen mogen op hun buik op de Floor Surfer zitten of liggen, afhankelijk van hun motoriek of de door jou gekozen focus.
Als het eerste kind klaar is op de Floor Surfer, geef je het kind een of meer woorden om te onthouden (bijvoorbeeld "rode appel"). Het kind beweegt nu van het startpunt naar de muur met foto's. Wanneer het kind de muur bereikt, moet hij/zij opstaan van de Floor Surfer, een vliegenmepper oppakken en de juiste afbeelding meppen, dan weer op de Floor Surfer gaan liggen en terugkeren naar het startpunt. Het volgende kind klimt op de Floor Surfer en de activiteit wordt herhaald.
Focus punten
Bij de hierboven beschreven activiteit krijgen de kinderen ontelbare stukjes informatie om hun werkgeheugen te verwerken. Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent dat sommige kinderen één of meer van de volgende punten moeilijk kunnen vinden en dat daarom op een of andere manier differentiatie nodig zal zijn.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Deze activiteit biedt veel mogelijkheden om de vaardigheden van het kind of de kinderen te ontwikkelen. Ze kunnen kleuren, vormen, cijfers of letters leren. Om een element van progressie te introduceren, kan de volwassene het kind/de kinderen vragen om verschillende objecten uit het hoofd te leren.
Na een paar maanden nam de leerkracht weer contact op. Dezelfde groep kinderen hield informatie nu beter vast en de groep leerde veel sneller nieuwe spellen. Loop jij ook ergens tegenaan en kun je wel wat hulp gebruiken? We denken graag met je mee. Samen maken we bewegen extra leuk én leerzaam.